Brand heeft grote impact
Jos en José Spelier weten uit eigen ervaring wat een brand teweeg kan brengen. Een persoonlijk verslag van José.
Maandagochtend 17 november 2014, mijn man was al naar zijn werk vertrokken. Plotseling hoorde ik een harde klap en direct daarna kwamen dikke rookwolken voorbij. Ik belde meteen 112. Vervolgens: kleren aan, telefoon en handtas mee en naar beneden. Ik weet dat de buurvrouw aan de andere kant alleenstaand is en slecht ter been. Daarom ben ik naar haar toe gerend om haar te waarschuwen. Inmiddels sloegen hoge vlammen uit de tussenwoning. Al vrij snel kwam de brandweer de hoek om. Omdat men op de hoogte was van mogelijke brandbare stoffen in het huis naast ons, werd op volle sterkte uitgerukt.
Vier maanden huurwoning
We wonen in een smal straatje en er moest veel moeite worden gedaan voor het bluswater. Veel dank voor de brandweer, die er echt alles aan deed om onze huizen te sparen. Ook dank voor onze buren en vrienden, die gelijk klaarstonden met koffie, broodjes en een luisterend oor. Helaas bleek de schade aan ons huis dusdanig, dat we niet thuis konden blijven. Wij hebben twee weken bij vrienden, verderop in de straat, gebivakkeerd. In overleg met de verzekering konden we daarna voor vier maanden een huurwoning betrekken.
Onzekere tijd
De eerste dagen na de brand ging alles langs ons heen en er kwam tegelijkertijd veel op ons af. Daarna was het een kwestie van leegruimen. De ruimtes met de meeste schade moesten direct leeg, om verdere schade te voorkomen. Daarna volgde een periode met veel onduidelijkheid. Aansprakelijkheid, opruimen, experts en vragen rondom het eigendom van het verbrande huis naast ons. Een goede samenwerking tussen de diverse betrokken verzekeringsmaatschappijen en andere instanties was een must. Het was een onzekere tijd, voor ons gevoel duurde het allemaal erg lang. Pas eind januari kon men starten met het repareren van de schade. In overleg met de verzekeraar mochten we zelf een aannemer kiezen. Dit leidde tot een fijne samenwerking met lokale, zeer betrokken vakmensen.
Blij met de Onderlinge
Het contact met de Onderlinge Verzekeringen Cothen was gedurende de hele periode erg goed. We konden altijd bij ze terecht met vragen. Omdat ze korte lijnen hebben met instanties als de gemeente, kregen we steeds vlot een antwoord op vragen. Maar ook kregen we af en toe een persoonlijk mailtje of telefoontje van de Onderlinge, om te vragen hoe het met ons ging. Alle lof hiervoor en dank aan Kees en zijn collega’s! De schadeafwikkeling en de bemiddeling hierin is prima verlopen. Van onze buren begrepen we dat het ook moeizaam kan gaan bij verzekeringsmaatschappijen. Wij zijn dus blij met de SOM en zeker met de Onderlinge!
Inzet van heel veel mensen
De hulp en aandacht vanuit onze buurt en familie blijft ons bij, maar de brand heeft een grote impact gehad op ons leven. Er is zeker sprake van een situatie vóór en na de brand. Het heeft lang geduurd voordat ik weer kon genieten van bijvoorbeeld een gezellige vuurkorf. Maar nu richten we ons op de toekomst. Ons mooie plekje is behouden en dankzij de inzet van heel veel mensen kunnen we blijven wonen in een fantastisch buurtje. Maar een brand hopen we natuurlijk nooit meer mee te hoeven maken…